Gratis studiegids

Goede voornemens waarmaken én volhouden

Nieuws

Het nieuwe jaar is inmiddels een paar weken aan de gang. Hoe staat het ermee? Kun je jouw goede voornemens volhouden? 

Goede_voornemens_waarmaken

Uit onderzoek is gebleken dat bijna 4 op de 5 mensen goede voornemens maakt. Maar slechts een zeer klein gedeelte houdt zich er ook daadwerkelijk aan. Daarom helpen wij je op weg met praktische tips die je kunt toepassen om dit jaar ál jouw goede voornemens waar te maken én vol te houden. 
 

Maak het SMART

Of jouw goede voornemen enkele kilo’s afvallen is, iets nieuws leren, of minder schermtijd per dag… een goed plan helpt je op weg!

Begin met het SMART maken van je doelen. Dus maak je doelen:
 

Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

 

Dus niet: ik wil afvallen.
Maar wel: Ik wil vóór 31 december 2020 twaalf kilo vetmassa zijn afgevallen.

 

En niet: Ik wil leren tekenen
Maar wel: Ik wil vóór 31 december 2020 de cursus aquarel schilderen afronden en wil minstens één eigen werk daarvan in de woonkamer ophangen.

 

Maak je doelen visueel

Goede voornemens waarmaken begint met het visueel maken ervan. Schrijf je doelen op en zorg dat je je lijstje elke dag ziet. Hang ze bijvoorbeeld op een post-it op je spiegel, leg je lijstje op je bureau, of hang het in de keuken op het prikbord…
 

Zolang jij ze maar voldoende onder ogen krijgt zodat je regelmatig aan je doelen wordt herinnerd. Dat is namelijk een belangrijke stap in goede voornemens waarmaken én volhouden.

 

Goede voornemens volhouden?

In de eerste maand gaat het meestal nog goed. De tweede maand wordt al wat lastiger, en bij de derde maand is bijna driekwart afgehaakt. Kortom: hoe moet je goede voornemens volhouden?

 

Vier het behalen van subdoelen

Een doel kun je altijd opdelen in subdoelen. 12 kilo afvallen betekent 1 kilo per maand. Of 3 kilo per kwartaal. Het afronden van een aquarel cursus betekent dat je 56 lessen dient af te ronden in één jaar tijd. Dus dit komt neer op zo’n 5 lessen per maand. Die 5 lessen per maand of 3 kilo per kwartaal zijn voorbeelden van subdoelen.
 

Wanneer je een subdoel hebt gehaald, vier dit dan ook. Je bent immers bezig met goede voornemens waarmaken en je bent weer één stapje dichterbij je einddoel!
 

Hoe je dit viert, mag je natuurlijk helemaal zelf weten. Misschien trakteer jij jezelf op een setje nieuwe penselen die je kunt gebruiken bij de cursus aquarelleren? Of geef je jezelf dat ene mooie kookboek cadeau wat je zo graag wil hebben?

 

Geef het tijd

Het aanwennen van een nieuwe gewoonte kost gemiddeld 90 dagen. Daarna zit het “in je systeem”. Dus wanneer je in het kader van afvallen alleen nog maar in het weekend een schaaltje chips eet in plaats van elke dag, dan duurt het zo’n 3 maanden voordat het een gewoonte wordt. Hetzelfde geldt voor het creëren van een vast studiemoment.
 

Geef het dus de tijd om je goede voornemen waar te maken en hou vol!
 

Maar mocht het toch niet 100% lukken en ga je toch een keer de fout in? No worries: je doel is nog steeds haalbaar. Reflecteer waarom je hebt gezondigd of waarom je je studiedag hebt gemist, en daarna ga je weer terug naar je plan. You can do this!

Tablet incl. toetsenbord

Daarom NHA

  • Nu 50% korting op het lesgeld!
  • 15 dagen gratis op proef
  • Start direct met de cursus
  • Studeer in jouw eigen tempo
  • Lesgeld terug als je niet slaagt
Op de hoogte blijven
Wil je als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste opleidingen en het laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!
Succesvol aangemeld!