Gratis studiegids

Goede voornemens: 5 tips om ze weer op te pakken!

Leestijd: 3 Minuten

In de eerste weken van januari is iedereen bezig met goede voornemens. Gezonder eten, meer sporten, enzovoorts. Maar na een paar weken wordt het steeds moeilijker om die nieuwe gewoontes vol te houden. Hoe kan dat? En wat kun je er aan doen? In dit artikel geven we je 5 tips om je voornemens weer op te pakken! Hoe staat het met jouw goede voornemens?
 


 
Dat je moeite hebt met het volhouden van je voornemens is helemaal niet gek. Er zijn verschillende redenen waarom mensen hun goede voornemens niet volhouden. Vaak zijn we in het begin heel gemotiveerd om met onze doelen aan de slag te gaan.

Als we eenmaal een paar weken bezig zijn komen we er pas achter dat het behalen van deze doelen langer duurt dan verwacht, dat het moeilijker is dan verwacht of dat we niet voldoende discipline hebben om de nieuwe gewoontes vol te houden.
 
Wat kun je doen om je goede voornemens weer op te pakken als je ze hebt laten vallen? We geven je 5 tips!
 
 

1.     Stel realistische doelen

Of het jou lukt om je doelen te behalen hangt samen met hoe realistisch jouw doelen zijn. Een voorbeeld: je wilt 10 kilo afvallen, maar je hebt nog nooit van je leven gesport. Mensen onderschatten hoe lang het duurt voordat ze resultaten zien. Grote kans dus dat je dit doel niet gaat volhouden omdat het onrealistisch is.

Wat je in dit geval beter kunt doen is een kleiner doel stellen dat wél haalbaar is. Begin bijvoorbeeld met 2 kilo afvallen. Als dit is gelukt ben je een stapje dichterbij de 10 kilo. Nu kun je weer een volgend doel stellen om bijvoorbeeld nog 2 kilo af te vallen.
 

2.     Maak je doelen meetbaar

De volgende tip is om je doelen meetbaar te maken: 2 kilo afvallen is niet heel concreet. Hoe ga je dit doen? Schrijf je goede voornemens op en schrijf bij ieder doel wat je gaat doen om het te bereiken. Ga je bijvoorbeeld 2 keer per week sporten of ga je een snack vervangen door een gezonder alternatief? Maak het concreet!

Een actie als 2 keer per week sporten kun je ook meteen in je agenda inplannen: “op maandag en donderdag ga ik 1 uur sporten”. Als je concrete acties formuleert is het makkelijker om jezelf verantwoordelijk te houden. Is het niet gelukt, dan weet je direct waar dit aan lag en waar je aan kunt werken.
 

3.     Focus op 1 doel

Om maar even bij het afvallen te blijven, als jij tegelijkertijd wilt stoppen met roken, meer wilt gaan lezen én wilt leren gitaar spelen zul je snel gefrustreerd raken. Je wil te veel in een keer en daardoor zul je je voornemens eerder opgeven.  

Wat beter werkt is één of twee doelen kiezen waar je je de komende tijd op gaat focussen. Zo is de verandering niet ineens te groot waardoor je jouw voornemen beter volhoudt. 

4.     Beloon jezelf

Ben je goed bezig en heb je jouw nieuwe gewoontes een paar weken volgehouden? Beloon jezelf dan! Koop iets leuks voor jezelf of neem een dagje vrij. Zeker bij voornemens waarvan je niet direct resultaat ziet is dit een goede manier om gemotiveerd te blijven.

Zorg er wel voor dat je jezelf beloont met iets dat jouw vooruitgang niet in de weg staat. Trakteer jezelf dus niet op een vette portie friet of een pizza als afvallen jouw doel is.

 

5.     Onderneem NU actie!

Uiteindelijk zul je jouw voornemens alleen waarmaken als je actie onderneemt. Vaak zien we op tegen het begin omdat dit een stap buiten onze comfortzone is. Start daarom vandaag nog en zet de eerste stap naar jouw goede voornemen. Je zult merken dat de tweede stap al een stuk makkelijker voelt.

Schrijf je dus vandaag nog in voor de sportschool, koop dat boek dat je wilt lezen of oefen een half uur op je gitaar. Dit is jouw tijd!
 
 

Gratis Headphone of Tablet incl. toetsenbord bij inschrijving

Daarom NHA

  • Nu 50% korting op het lesgeld!
  • 15 dagen gratis op proef
  • Start direct met de cursus
  • Studeer in jouw eigen tempo
  • Lesgeld terug als je niet slaagt
  • Gratis toegang tot de
    NHA e-bookbibliotheek
Op de hoogte blijven
Wil je als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste opleidingen en het laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!
Succesvol aangemeld!