Gratis studiegids

Je werk en privé in balans houden? 6 tips

Blog Leestijd: 3 Minuten

Heb jij een drukke baan? Dan weet je vast dat het vinden van een goede balans tussen werk en privé niet altijd makkelijk is. Toch is het belangrijk om ervoor te zorgen dat niet al jouw tijd en energie naar je werk gaan. Met een goede werk-privébalans ben je namelijk een stuk productiever, en dat komt jouw werkprestaties ten goede. Wil jij werken aan een betere balans tussen je baan en je privéleven? We geven je 6 praktische tips om je op weg te helpen.

werk-prive-balans

 

1. Leer vaker nee zeggen

Een verstoorde balans tussen werk en privé ontstaat vaak doordat we de neiging hebben om overal ja op te zeggen. Een collega die vraagt of je nog snel even iets kunt aanleveren of een uitnodiging voor een meeting waar je weinig aan bij te dragen hebt. Of misschien krijg jij vaak taken toegewezen die helemaal niet in jouw takenpakket passen.

Wat het ook is waar jij geen tijd voor hebt, als je meer tijd voor jezelf wilt overhouden is het belangrijk dat jij leert om vaker nee te zeggen. Veel mensen vinden dit lastig, maar nee zeggen hoeft niet altijd moeilijk te zijn. Als je het op een vriendelijke, maar duidelijke manier doet zullen veel mensen dit begrijpen. 


2. Plan tijd voor privéafspraken

Heb jij ook weinig tijd over om te gaan sporten, om een avondje met vrienden af te spreken of om bezig te zijn met je hobby? Zorg er dan voor dat je deze privéafspraken ook inplant in je agenda. Als het in je agenda staat zul je het namelijk ook sneller écht gaan doen.

Ook voor je productiviteit is het goed om tijd te besteden aan andere activiteiten. Zo kun je je werk even helemaal loslaten en heb je tijd om op te laden. De volgende dag heb je weer nieuwe energie om je werktaken verder op te pakken.

   

 

3. Stop met overwerken

Vaak denken mensen dat overwerken ervoor zorgt dat ze meer werk afkrijgen en dus productiever zijn. Helaas is dit vaak niet het geval. Doordat je meer tijd tot je beschikking hebt om te werken zul je ook langer de tijd nemen om je taken af te maken. Als je langer werkt, zal op een gegeven moment ook je concentratie minder worden waardoor je minder efficiënt wordt.

Overwerken is een gewoonte, en deze kun je het beste afleren als je een betere balans tussen werk en privé wilt vinden. Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld niet langer werkt dan tot 18.00 uur. Daarna doe je je laptop dicht en zet je je werktelefoon uit. Tip 2 kun je hier ook goed gebruiken: ga bijvoorbeeld direct na je werk een uurtje sporten.

 

4. Leer delegeren

Als jij het structureel te druk hebt op je werk wordt het misschien tijd om een deel van je taken te delegeren. Niet alle taken die jij binnenkrijgt moet je per se zelf uitvoeren. Misschien heb je wel een collega die veel handiger is met Excel, of die sneller een goede tekst kan schrijven. Je hoeft het alleen maar te vragen.

Delegeren voelt misschien een beetje als iemand anders met jouw werk opzadelen, maar het kan voor jouw werkgever veel voordelen hebben. Zo heb jij meer tijd om aan jouw belangrijkste taken te werken en krijgt een collega misschien een kans om zich verder te ontwikkelen of zich in iets nieuws te verdiepen. Je hoeft je dus niet schuldig te voelen als je een opdracht delegeert.

Lees ook: Hoe weet je of je toe bent aan een carrièreswitch?

 

 

5. Bepaal je eigen grenzen

Misschien voel jij je verplicht om altijd bereikbaar te zijn voor je werk, maar een werkgever mag dit niet van jou verlangen. Het is niet realistisch om 24/7 je mail, telefoon of WhatsApp in de gaten te houden omdat iemand misschien iets van jou nodig heeft.

Kies daarom zelf een tijdstip waarna jij niet meer bereikbaar bent en houd je daar ook aan. Je hoeft niet elke mail dezelfde dag te beantwoorden en als je een telefoontje gemist hebt bel je die persoon gewoon de volgende dag terug. Zorg ook dat je tijdens het werk voldoende tijd neemt voor pauzes. Als jij je grenzen aangeeft en hier consequent in bent dan zullen anderen leren om jouw grenzen te respecteren.

 

6. Overschat jezelf niet

Veel mensen onderschatten de tijd die ze nodig hebben om een taak af te ronden. Daardoor loopt je planning in het honderd en heb je aan het einde van de werkdag het gevoel dat je je werk niet af hebt gekregen. Zo ontstaat ook het gevaar om te gaan overwerken.

Het is dus slimmer om wat meer tijd voor een taak in te plannen, of elke dag wat ruimte in je agenda vrij te laten voor als iets langer duurt dan verwacht. Zo kun je ook dat ene spoedje dat tussendoor komt makkelijker opvangen. Houd ook rekening met je eigen energielevels gedurende de dag. Als jij weet dat je in de middag minder energie hebt, kun je dan beter geen taak inplannen waar je veel focus voor nodig hebt.

Welke tips ga jij gebruiken om je werk-privébalans te verbeteren?

 
Wil jij meer leren over het efficiënt gebruiken van je tijd? Bekijk dan eens onze cursus Timemanagement en vraag een gratis proefles aan.

Gratis Tablet incl. toetsenbord bij inschrijving

Daarom NHA

  • 15 dagen gratis op proef
  • Start direct met de cursus
  • Studeer in jouw eigen tempo
  • Lesgeld terug als je niet slaagt
  • Gratis toegang tot de
    NHA e-bookbibliotheek
Op de hoogte blijven
Wil je als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste opleidingen en het laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!
Succesvol aangemeld!